Ljudi

ĐURO PULITIKA

Dubrovnik - Ljudi

Đuro Pulitika /1922-2006/ istaknuti je dubrovački i hrvatski slikar.  Slikarstvo učio kod Koste Strajnića. Studirao na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu. U ranijim radovima pod jakim je utjecajem djela dubrovačkih slikara Ive Dulčića i Antuna Masle, ali uskoro pronalazi vlastitu slikarsku poetiku koja se zasniva na intenzivnom kolorizmu i naglašenom linearizmu koji čini oblike zgusnutijim. Uz spomenute slikare predstavlja najistaknutijeg predstavnika dubrovačke kolorističke škole i jedan je od najizrazitijih kolorističkih pejzažista suvremenog hrvatskog slikarstva. Osim većeg broja samostalnih i nekoliko ratrospektivnih izložbi u domovini izlagao je u Gentu, Londonu, New Yorku, Rimu, Milanu, Napulju i Parizu. Đuro Pulitika je umro 14.12.2006. u 85. godini života u Dubrovniku.

19.09.2009.

www.galerija-apolon.hr

 

ANTUN MASLE

Dubrovnik - Ljudi


Antun Masle /1919. - 1967.) veliki je dubrovački i hrvatski slikar. Počeo slikati u krugu oko Koste Strajnića u Dubrovniku. Tu susreće Dobrovića, Konjovića, Postružnika, druži se sa Rajčevićem, Ettoreom, Dulčićem, Pulitikom i drugim mladim umjetnicima koji su zalazili kod Strajnića. Godine 1937. prvi puta izlaže u salonu Galića u Splitu. Slikarstvo uči na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu u klasi prof. Marina Tartaglie. Diplomirao u Zagrebu 1943. godine u klasi prof. V. Becića. Godine 1945. odlazi u Dubrovnik. Od tada pa do smrti radit će na dubrovačkim školama kao nastavnik likovnog odgoja. Naglašenim crežom, plošnim načinom i paletom čistoga spektra slikao portrete, mrtve prirode iz dubrovačkog kraja. U kompoziciji je blizak svijetu dječje mašte. Posebnu izražajnost postiže masivnom konturom i reljefnom pikturalnom materijom. Godine 1952. priređuje svoju prvu samostalnu izložbu u Dubrovniku. Izložba iako nije cjelovita, pokazuje zamjetne mogućnosti mladog slikara. Dio materijala s te izložbe Masle je izložio na godišnjoj izložbi LIKUM-a u Zagrebu. S Đurom Pulitikom 1955. godine priređuje u Sponzi prvu od niza izložbi koje su do 1964. godine zajedno napravili. Zajedno su izlagali u Dubrovniku, Beogradu i Zagrebu. U Rijeci izlaže 1958. godine. Služio se u početku snažnim žarkim bojama, da bi kasnije dobile svijetliju pročišćeniju i suptilniju nijansu. Godine 1960. počinje ciklus slika Art Brutovske vokacije. Paleta tamni, površina slike počinje sličiti na zgarište. To je doba kada on iskušava i svoj odnos prema apstrakciji. Izlaže u New Yorku, a posljednji samostalni javni nastup bila je izložba u Umjetničkoj galeriji u Zagrebu.

19-09-2009

www.humanitarna-zaklada.hr

   

PASKO BABURICA

Dubrovnik - Ljudi

Pasko Baburica /1875.-1941./ s Kalamote (Koločepa) obogatio se trgovinom mesa i salitre u Čileu, a bio je jedan od glavnih osnivača Jugoslavenskog Lloyda. Novčano je pomogao matičnu crkvu (1910.) i obnovio župničku kuću (1923.), izgradio prostrani pristanišni gat (1924.) i put oko luke Donjeg Čela na Koločepu, te obnovio zvonik (1929.) u Dubrovniku. Za obnovu zvonika Pasko je izdvojio oko 24.000 dolara. U Čileu podiže škole i druge ustanove, te 1927. osniva s Mihom Mihanovićem Jugoslavenski biro za informacije u Splitu i dr. List "Chicago Tribune" navodi:

"Pasko Baburica... iseljenik koji se svojim radom podigao iz siromaštva do sreće i uspjeha na sjevernim pampama salitre, danas je najjača sila iza scene u čileanskoj vladi".

Bio je glavni (u)dioničar (51%) Banco nacional de Chile. Tridesetak tvornica čileanske salitre omogućavale su tvrtki u vlasništvu (južnoamerički zapisanog) Pascuala Baburizze da bude poznat na bankarskim i poslovnim tržištima Londona i New Yorka. Jedanput je gospar Pasko potpisao ček na 4 milijuna engleskih funti.

U Čileu je pomagao iseljenicima iz Dubrovnika i Dalmacije. U njegovim tvornicama salitre radilo je preko 40.000 zaposlenika. Bračanin Frano Petrinović bio je glavni direktor tvornica koje je (uključujući industrijsku opremu i nalazišta salitrene rude) zajedno s Paskom Baburicom 1929. prodao sjevernoameričkom koncernu Guggenheim Brothers iz New Yorka, pa se te godine Jugoslavensko-amerikanska plovidba (osnovana 1924. u svrhu razvića prometa prema Peruu i Čileu) i Atlantska plovidba "Ivo Račić" udružuju u Jugoslavenski Lloyd u kojem je gospar Pasko bio potpredsjednik i uložio svoj glavni kapital. Glavnica društva iznosila je 1 milijun engleskih funti, što nije imala nijedna banka ili društvo u bivšoj (staroj) Jugoslaviji. Nikola Mihanović je bio predsjednik Jugoslavenskog Lloyda, a članovi uprave (generalni direktor) Božo Banac, te Frano Petrinović, dr. Miše Kolin i dr. Niko Marinović.

15. rujna 2009.

Đivo Bašić – www.hrvatskauljudba.hr

   

IVO DULČIĆ

Dubrovnik - Ljudi

Veliki hrvatski slikar Ivo Dulčić rođen je u Dubrovniku 1916., a umro u Zagrebu 1975. Studirao je pravo. Crtao i objavljivao karikature u Dubrovniku 1934. Na Akademiju u Zagrebu upisao se 1941. Studij napušta 1946. godine i seli se u Dubrovnik. Od 1955. boravi u Zagrebu i Dubrovniku. Njegovi rani radovi slijede pouke Lj. Babića i kolorističkog intimizma koji je u hrvatskom slikarstvu prevladavao u četvrtom desetljeću. Početkom pedesetih godina rasvjetljuje paletu, slika dubrovačke krajolike i interijere u kojima osobitu pozornost pridaje samostalnosti boje. Od tada u njegovu djelu prevladava snažni, ali odmjereni kolorizam, utemeljen na nanosima čiste boje, što odaje srodnost s fovističkom estetikom. Istodobno, Dulčićevi kolopleti boja ukazuju na kontinuitet, začet još u “zagrebačkoj šarenoj školi” na početku XX. st. Mnoge njegove slike prožete su ozračjem nadrealnoga, a gdjekad se nadrealnost iskazuje rekvizitarijem, odnosno fantastičnim preobrazbama motiva. Premda je u svojem slikarstvu zaokupljen klasičnim motivima (krajolik, mrtva priroda, figuralna kompozicija, portret), Dulčić ih, počevši od sredine pedesetih godina, komponira u skladu s konceptom prostora koji se najizrazitije iskazivao u enformelu: skupine likova viđene odozgo, svedene su na ritmizirane mrlje boje i zajedno s elementima krajolika sugeriraju neograničen prostor. U tim godinama Dulčić se nalazi na granici nefigurativnog i figurativnog predočavanja, dopuštajući ponekad da prevagne prvo. U portretima je također izraziti kolorist koji gradi slikarsku skladbu na temelju ornamentaliziranih mrlja. Figurativne je naravi i njegovo sakralno slikarstvo, također intenzivnih boja i počesto stiliziranih oblika, a gdjekada isto tako prožeto novim vrednovanjem prostora. Već prvim svojim sakralnim djelom, velikom freskom Krist Kralj u crkvi Gospe od zdravlja u Splitu (1959), unio je likovni modernitet u sakralne prostore u nas. Slijedili su tematski različiti radovi sakralne naravi u raznim tehnikama (ulje na platnu, mozaik, vitraj) u crkvama u Zagrebu, Dubrovniku, Sarajevu, Essenu, Košljunu, Gučoj Gori, Kreševu, Podmilačju i Brusju.

10.09.2009

www.humanitarna-zaklada.hr

   

FEĐA ŠEHOVIĆ

Dubrovnik - Ljudi

 

 

Feđa Šehović /1930-/, jedan je od najvažnih suvremenih dubrovačkih i hrvatskih komediografa. Na stanovit način može se uzeti Marinom Držićem naših dana. U svojim djelima opisuje i ne samo dubrovačku svakodnevicu, nego i karaktere, dogodovštine, provincijski duh, malograđanštinu, licemjerje i probleme ljudskog identiteta.

Prozna djela: Kazin, Savršeno umomorstvo, Veljun, De bello ragusino, Knjiga postanka, Dogon, Vidra, Gorak okus duše, Oslobađanje đavola, Uvod u tvrđavu, Dubrovački ratni dnevnik, Svi kapetanovi brodolomi, Priče iz Vitaljine, Ilijasbegović, Od Mostara do Haaga, Zločin u samostanu, Dubrovački bordel, Prokleta ergela.

Izvedena djela: Raskršće 1959., Dubrovački skerac 1960, 2000, Anemi, 1964, Ereditat, 1971., Novela od kapetana 1973,, Dubrovačke ljetne igre, 1976, Falsitat, 1972. Kurve, 1974., Novela od kneza, 1996., Majmuni, 1975. Priča kapetana Frana Porporelosa, 1976. Dubrovački oriđinali, 1978. Majmuni, 1973., Tubaši, 1983., Katarina druga, 1984. Mala moja iz Jabuke Sinjske, 1989. Kad sunce zađe, 2001., Betula, 2004.

13. kolovoza 2009.

Bajro Sarić

   

JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL

HNB tečajna lista

17.08.2017
Srednji
JPY JPY
100
5,687218
CHF CHF
1
6,482999
GBP GBP
1
8,123525
USD USD
1
6,304360
EUR EUR
1
7,389971
$ Odabir valute
= Odabir valute